هر رنگ نماد چیست؟

نمادگرایی رنگ معنای ذهنی است که انسان به رنگ‌های مختلف می‌دهد. مردم به سه طریق به رنگ پاسخ می دهند – از نظر بیولوژیکی (مثلاً قرمز = ترس)، از نظر فرهنگی (به عنوان مثال، قرمز = رفاه در بسیاری از جوامع شرقی) و شخصاً از روی تجربه. طراحان برای جلب اعتماد و توجه کاربران از نمادهای رنگی به عنوان مثال در لوگوها استفاده می کنند.

“بسته به موضوع، رنگ اغلب می تواند معنا را موثرتر از کلمات منتقل کند.”

– Zena O’Connor، Ph.D. در پاسخ انسان به رنگ و مؤسس Design Research Associates.

ببینید چرا نمادگرایی رنگ در طراحی اهمیت زیادی دارد.

رمز و راز جذاب رنگ

رنگ ابزار قدرتمندی برای برانگیختن احساسات، بیان افکار و برقراری ارتباط و متقاعد کردن کاربران شماست، اما نمادگرایی آن ذهنی است و به موضوع بستگی دارد. نحوه واکنش انسان ها به رنگ پیچیده است که از موارد زیر ناشی می شود:

پاسخ بیولوژیکی: به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند باعث ترس و میل جنسی شود، در حالی که نور آبی می تواند از نظر روانی کمک کند.

پاسخ فرهنگی: فرهنگ های مختلف برای رنگ های خاص ارزش متفاوتی قائل هستند. جوامع غربی معمولاً آبی را با ارزش تر از زرد می دانند. شرقی ها تمایل دارند که رنگ زرد را ارزشمند بدانند و قرمز را جدا از رنگ های اخطار دهنده یا وابسته به عشق شهوانی ببینند.

ارتباط شخصی با رنگ: تجربیات ما می‌تواند دیدگاه ما را نسبت به رنگ‌های خاص رنگ‌آمیز کند، به عنوان مثال، تصادف اسکی در کودکی ممکن است برای همیشه فهم از رنگ سفید را مخدوش کند.

در زمان طراحی، می توانید معانی زیادی را از طریق انتخاب رنگ القا کنید. لوگوها و رنگ های برند باید با مخاطبان هدف طنین انداز شوند. بنابراین، صنعت و موقعیت بازار جهانی از جمله عواملی است که طراحان برای استفاده از نمادهای رنگی با توجه به انجمن های پذیرفته شده به طور گسترده در نظر می گیرند، به ویژه موارد زیر:


نماد رنگ قرمز

قرمز = عشق، اشتیاق، قدرت، قدرت، خطر، هیجان، انرژی


نماد رنگ نارنجی

نارنجی = گرما، خلاقیت، ماجراجویی، طراوت، شادی، جذابیت، موفقیت


نماد رنگ زرد

زرد = خوش بینی، شادی، شادی، گرما، احتیاط، انرژی، عقل


نماد رنگ سبز

سبز = طبیعت، رشد، ثروت، شانس، حسادت، طراوت، کیفیت


نماد رنگ آبی

آبی = اعتماد، آرامش، غم، آرامش، وفاداری، عمق، اصالت


نماد رنگ بنفش

بنفش = سلطنت، اشراف، خرد، تجمل، تخیل، رمز و راز، معنویت


نماد رنگ سفید

سفید = خلوص، سادگی، معصومیت، آرامش، پاکی، پوچی، خوبی


نماد رنگ سیاه

سیاه = پیچیدگی، رسمی، اندوه، جسارت، ظرافت، مرگ، رمز و راز


نماد رنگ ها

نحوه انتخاب رنگ برای کاربران

به یاد داشته باشید، زمینه(context) کلید اصلی است. اگرچه بیشتر “حقایق” در مورد روانشناسی رنگ ها فاقد پایه علمی هستند، نگاه عمیق تر به پالت می تواند برخی از بینش های اساسی را نشان دهد:

• قرمز – رنگ‌های سرخ و ارغوانی از جمله طیف‌هایی هستند که قرمز را در چشم مخاطبان غربی جذاب و خطرناک جلوه می‌دهند. قرمز می‌تواند نشان‌دهنده خون، خشم انقلابی یا حتی زیان مالی باشد، اما برای مخاطبان شرقی به این اندازه دراماتیک نیست.

• نارنجی – با خلاقیت و شادی مرتبط است، هویت ملی و مذهبی را نشان می‌دهد و در کاربردهای ورزشی دیده می‌شود. مانند قرمز، می‌تواند جلب توجه کند (مثلاً لباس‌های زندانیان). این رنگ برای برندهای جوان و پرانرژی مناسب است، نه برای برندهای لوکس، سنتی یا جدی.

• زرد – رنگ خورشید، گرمای چشم‌نوازی دارد. زرد می‌تواند نشان‌دهنده شادی، گرما، هشدار، بیماری یا ترس باشد؛ انتخاب با شماست. البته برخی طیف‌های زرد ممکن است حس ارزان بودن را القا کنند، بنابراین بررسی واکنش کاربران به آن ضروری است.

• سبز – رنگ طبیعت و سرزندگی است و مفاهیمی مانند بازیافت و پایداری مالی را به همراه دارد. سبز همچنین می‌تواند به معنی «پیش رفتن» باشد، اما ممکن است حس بی‌تجربگی یا حسادت را نیز برساند. طیف رنگی اهمیت دارد: سبزهای روشن و شاداب نماد رشد، انرژی و تجدید هستند، در حالی که سبزهای تیره‌تر نشان‌دهنده اعتبار، ثروت و فراوانی‌اند.

• آبی – مردم آبی را رنگی قابل اعتماد، آرامش‌بخش و مردانه می‌دانند. آبی حس آرامش دریا و شکوه آسمان را دارد، اما می‌تواند به احساس افسردگی نیز مرتبط باشد. در طراحی مالی و شرکتی، آبی رنگی قابل اعتماد است، اما باید طیف مناسبی را انتخاب کرد.

• بنفش – از دیرباز با سلطنت، تجمل و لذت همراه بوده است. اما این حس شکوه همیشه در طراحی منتقل نمی‌شود؛ برای مثال، تنها زنان آن را در میان رنگ‌های محبوب خود قرار می‌دهند. بنفش در برندینگ کمتر استفاده می‌شود.

• سفید – رنگی که نماد پاکی، خوبی، معصومیت و سادگی است. سفید به اندازه برف تازه، خالص است، اما در فرهنگ شرقی نشان‌دهنده عزا و در سطح بین‌المللی به معنای تسلیم است. با اینکه ذاتاً مثبت است، شخصیت پویایی ندارد و برای برندهایی که بر سادگی و شفافیت تأکید دارند، مناسب‌تر است.

• مشکی – نشان‌دهنده جدیت، رمز و راز، مرگ و غم است. با این حال، سیاهی همیشه بار منفی ندارد؛ می‌تواند نشان‌دهنده تراز مالی مثبت یا پوشش‌های شیک و جذاب باشد. بهتر است آن را با رنگ‌های روشن ترکیب کنید؛ مثلاً طلا برای حس تجمل یا سفید برای ایجاد تضادی جسورانه و ساده. همچنین، جنس و براقیت مشکی می‌تواند پیام برند شما را تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با کاربران و حس و حال آن‌ها باشد، نه صرفاً بر اساس ترجیحات شخصی شما.

یک نمونه قابل توجه از کاربرد نمادگرایی رنگ، آیکون‌های اهداف جهانی (The Global Goals) است. این پروژه که توسط طراح Jakob Trollbäck، رئیس شرکت Trollbäck + Company اجرا شد، اهداف توسعه پایدار برای از بین بردن گرسنگی جهانی و موارد مشابه را به شکلی جهانی‌تر و قابل درک‌تر طراحی کرد. این طراحی‌های نمادین و پالت رنگی آن‌ها با دقت، ارتباطات بین فرهنگی را در نظر گرفته و بخشی از زبان امیدبخش برای الهام‌بخشی به مردم سراسر جهان جهت اقدام در جهت بهبود و برابری در زندگی انسان‌ها شده‌اند.

نماد هر رنگ

منبع: Color Symbolism

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *